Mensen die achterlopen met het aflossen van hun lening, moeten zo goed mogelijk worden geholpen. De aanbieders van de lening kunnen hierbij helpen door duurzame oplossingen aan te reiken.
De Autoriteit Financiële Markten roept die aanbieders hiertoe op. Door gebruik te maken van inzichten uit de gedragswetenschappen kan dat op een constructieve manier, meent de toezichthouder.
Financieel kwetsbaar
Door de coronacrisis kunnen consumenten eerder in een financieel kwetsbare situatie terechtkomen. Zo bleek vorig jaar uit een stresstest dat zeker 75.000 huishoudens financiële problemen krijgen als hun inkomen deels zou wegvallen. Daardoor ontstaan vaak ook betalingsachterstanden.
Vijf uitgangspunten
De AFM vraagt geldverstrekkers nu om in zo’n situatie te helpen de problemen tot een minimum te beperken. Daartoe heeft de toezichthouder vijf uitgangspunten opgesteld:
Tien procent
Een jaar geleden hadden meer dan acht miljoen Nederlanders een persoonlijke lening of een doorlopend krediet. Volgens de Stichting Bureau Kredietregistratie kampte een kleine tien procent van hen met betalingsproblemen.
Meer informatie
Heeft u vragen over dit artikel of over de regels rondom een lopende of nieuwe geldlening? Neem dan gerust even contact met ons op. We helpen u graag verder.
Grotestraat 87, 7622 GC Borne
T 074 - 266 2127
F 074 - 266 9553
E info@baartmanassurantien.nl
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
08:30 uur - 17:00 uur
08:30 uur - 17:00 uur
08:30 uur - 17:00 uur
08:30 uur - 17:00 uur
08:30 uur - 12:30 uur
Of na telefonische afspraak.